lørdag 14. januar 2012

Bokomslag

Silje har løst oppgaven på denne måten:
"Den siste oppgaven vi nå har gjort i foto faget har vært å lage et bokomslag. Oppgaven var følgende: Bokomslag 
(Forside, rygg, bakside og eventuelt ”klaffer”) 
Bruk dine kunnskaper om skrift, grafisk formgiving, komposisjon og layout til å skape et uttrykksfylt omslag. Skrift er viktig å bruke riktig. Jobb grundig med dette. 
Forfatter: Torunn Haavik 
Format: 16,7 x 24,4, rygg 1,6 x 24,4 
Boktittel: ”Sort” 
Jobb med et foto som du har tatt, i svart/hvitt, som hovedbasis. Bruk InDesign, Pages eller andre digitale layoutprogram for å lage oppsettet. Printes ut og henges på tildelt sted. Presenteres også som et innlegg på bloggen din. Begrunn valgene du har gjort. Skriv hvilken sjanger du har valgt og hva du har lært. 

Jeg har brukt disse bildene på bokomslaget mitt: 


Her er det ferdige bokomslaget mitt: 
Jeg valgte å bruke bildet av måka fordi jeg tenkte å lage en ganske enkel fremside. Personlig så synes jeg ikke bokomslag skal være alt for rotete. Forsidene skal tiltrekke seg interesserte lesere, men noen ganger kan man si ”less is more” Kontrastene med det svarte og hvite er interessant, og det er spenning i himmelen ved at det mørkner og er svart øverst. Måka på bildet fra forsida har jeg også forstørret og gjort litt gjennomsiktig, og lagt under teksen på baksiden av boka. Sjangeren på boka er spenningsroman. Typografien jeg har brukt på boktittelen er Orator Std. Jeg synes denne skriften var passende. Det er en grotesk skrift, som er skrift uten seriffer. Skriften har godt mellomrom mellom bokstavene, og d en er åpen og nøytral. På forfatteren brukte jeg skrifttypen Eurostile. Denne skriften er også grotesk, men er rundere i kantene. På forfatterteksten og teksten bak på boka har jeg brukt skrifttypen Minion Pro. Denne skrifttypen er en antikvaskrift, skrift med seriffer. Det er en veldig nøytral brødtekst som er lett å lese, derfor brukte jeg denne. Jeg valgte også å gjøre den første bokstaven i hvert avsnitt en del størrelser større bare for stilen sin skyld. Deg gjør det litt mer interesant når det er mye tekst. Jeg brukte Gaute i klassen som forfatterbilde. Til tross for at Torunn Haavik er et damenavn så synes jeg at bildet av Gaute passet fint som forfatteren av boka, så jeg innbiller meg at Torunn kan gå som et guttenavn for denne anledningen. Jeg har i tillegg brukt et program som heter Illustrator til å tegne Torunn Haavik sin autograf, og til å lage logoen til bokforlaget. 
Jeg har lært enda mer av bruken av InDesign, og har også lært mer om typografi, Photoshopredigering og om hvordan man utformer forslag til bokomslag. Ved å se på andre bøker, og ved prøving og feiling kom jeg frem til mitt endelige bokforslag."


Her er også et par andre besvarelser på samme oppgave. Les refleksjonene rundt oppgaven på bloggene deres:
Eline

Magnus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar