mandag 5. mars 2012

Ukas foto (10)

Olenas skriver om disse fotoene:
"Oppgaven vi fikk var å ta bilde av vann. Vann kan tolkes på mange måter: is, damp, dugg, snø, elv, hav osv. Bildene er tatt søndag formiddag. Det hadde vert frost denne natten, så det lå et tynt lag med is på vatnet. Jeg var heldig med at det var sol denne dagen, og fikk derfor brukt lyset på disse bildene. Kameraet jeg brukte var Canon EOS 1000D. Kameralinsen jeg brukte var Canon EF 50 mm .Jeg syntes det var en veldig lærerik oppgave. Det ble spennende bilder med bare bruk av vann. Jeg valgte og ikke redigere noen av bildene siden det var så godt lys ute. ISO er 100 på alle bildene. Dette gjorde det lettere å få inn lyset.
Ideen med dette bilde var å få fram lyset som skinte på isbitene. Selve motivet valgte jeg å ha i fokus, mens bakgrunnen er uklar. Jeg ville få isbitene til å se ut som skinnende diamanter og få fram det fine lyset i isbitene. Motivet er midt i bildet og isbitene fanger oppmerksomheten. (Lukker: 1/4000 Blenderåpning: 1.8 ISO: 100)
Å hive vann i vann fant jeg også ut laget en god effekt. Her kan ein se at lyset har spillt en svært viktig rolle. Sirklene har fått lyse og mørke felt. En kan se at dette gir en opplevelse om at de er mer levende og ikke noen flate sirkler. Komposisjonen er også viktig i dette bildet. Sirklene går i en skrå linje gjennom fotoet. (Lukker: 1/400 Blenderåpning: 1.8 ISO: 100)"

Se flere foto til oppgaven på bloggen hennes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar