fredag 2. desember 2011

Gif er gøy!

Tonje har jobbet med animasjon av stillbilder. Her er hennes beskrivelse av prosessen:
"Dette er en Gif.
Image and video hosting by TinyPic 


En gif er satt sammen av flere stillbilder for så til sammen lage illusjonen av bevegelse, eller at det er en film. Jeg laget gifen ved hjelp av Photoshop. Det første jeg gjorde var å legge fire bilder inn i Photoshop. Deretter la jeg dem i forskjellige lag i rekkefølge, noe jeg kanskje bommet litt på her siden jeg hadde problemer en liten stund.
Etter det dro jeg dem ned til animation-listen som du får frem ved å trykke window - Animation. Så trykker du fram flere rammer nede på animation-listen ved å trykke på layer knappen.
Etter dette trykker du på hver ramme, og legger inn det bildet du vil ha i den rammen, og fortsetter til du har alle bildene inne. så velger du hvor lang tid hvert bilde sal vise. Her vises bildene i 0,1 sekund hver. når du er ferdig og fornøyd med det du har, går du til File - Save for Web & Devices - gjør den lengste siden av bildet 700pixler - save. Nå går du til TinyPic.com og laster gifen opp. Dette er selvfølgelig viss du vil ha den ut på en nettside. Her lasted du den opp som Image, siden det ikke er en film. Til slutt kopierer du HTML-koden og legger den inn der du vil ha den.
Her er et annet eksempel på en gif jeg fant på nettet. Den viser Fru Weasley som kommer løpende med Ronnys rotte."

Her kan også du se animasjonen til Tri og Eline.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar