mandag 30. april 2012

Ukas foto (18)

Beate skriver om de to fotoene sine:
"Dette bildet ble tatt med et PENTAX K-x speilreflekskamera. Lukkertiden er 1/400 og blenderåpningen er 4,5. Dette bildet hører til kategorien røde støvler. Ideen var å få fram en kontrast mellom det grå og røde samtidig som at jeg kunne utnytte de unike formene vannet får. Dette bildet er dynamisk og har mye bevegelse i seg. Jeg valgte derfor å la hovedelementet være midt i bildet siden det skjedde så mye rundt det, så det ikke ble rotete. Lyset er naturlig og kommer ovenifra, noe som skaper en mørk skygge der beina møtes. Jeg økte definisjonen og lysstyrken litt slik at støvlene kom litt bedre fram i bildet. Med dette bildet har jeg lært at det er viktig å ha kort lukker tid for å fange opp bevegelsene på rett måte.

Dette bildet ble tatt med et PENTAX K-x speilreflekskamera. Lukkertiden er 1/30 og blenderåpningen er 7,1. Dette bildet hører til kategorien røde støvler. Ideen var å bruke et bildeperspektiv jeg sjelden bruker til vanlig. Komposisjonen er enkel, men på grunn av bildevinkel blir det et dynamisk bilde. Lyset er naturlig og kommer bakfra, og dette gjør at det kommer mye egenskygge inn under regnkåpen på bildet. Her økte jeg kontrasten, definisjonen og minsket de hvite områdene slik at fargene ble bedre og personen ikke blendet seg så mye inn i bakgrunnen. Her lærte jeg å bruke stor blenderåpning bevisst for å få fram hovedmotivet, støvlene, bedre fram i bildet."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar